Przyspieszenie rozwoju nowych technologii (w tym – sztucznej inteligencji) ma pozwolić Hitachi na osiągnięcie przewagi nad konkurencją i wyznaczanie standardów na rynku systemów sterowania. Ważnym krokiem w tym kierunku było przejęcie Thales GTS. Koncern zamierza też wejść na nieobsługiwane dotąd rynki.
Dzięki przejęciu GTS i dołączeniu 8 tysięcy pracowników, Hitachi Rail zatrudnia obecnie ok. 23 tysięcy osób na całym świecie. Mniej więcej 60% z nich pracuje w sektorze sterowania, a 40% – w dziale taborowym. Odpowiada temu także struktura wynoszących przeciętnie 7,3 mld euro rocznie przychodów ze sprzedaży.
Zakończony pod koniec maja
proces akwizycji systemów sterowania ruchem kolejowym Thalesa trwał trzy lata. Sama liczba krajów, w których obie firmy oferowały swoje produkty i usługi, sprawiła, że o zgody urzędów antymonopolowych trzeba było zabiegać niemal na całym świecie. Wydłużyło to czas łączenia obu firm – badania koncentracji prowadzono m. in. w Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii. – Wynikało to z tego, że po połączeniu nasz udział w rynku mógłby stać się zbyt dominujący– wyjaśnia prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska Paweł Przyżycki.
Ważnym czynnikiem, który wpłynął na decyzję o przejęciu, był fakt, że oba koncerny w dużym stopniu dopełniały się pod względem geograficznym. Mimo wspomnianego wcześniej szerokiego zakresu działania obu korporacji zaledwie w kilku krajach bezpośrednio konkurowały one ze sobą. – Zazwyczaj w zakresie signallingu tam, gdzie był obecny Thales GTS, praktycznie nie było Hitachi Rail, i vice versa – zwraca uwagę nasz rozmówca.
Połączenie z Thales GTS ma przynieść efekt synergii. Hitachi Rail będzie teraz miało do dyspozycji więcej funduszy do sfinansowania prac nad rozwojem nowych technologii, zwłaszcza tych wykorzystujących sztuczną inteligencję. Również centra badawczo-rozwojowe, powadzone dotychczas osobno przez obie firmy, będą mogły być lepiej wykorzystywane. Przyspieszenie prac badawczych jest dziś konieczne, by w dobie cyfryzacji sterowania ruchem kolejowym wyznaczać – zgodnie z aspiracjami Hitachi – standardy na rynku. Temu samemu ma służyć
podpisane niedawno strategiczne partnerstwo z amerykańskim producentem sprzętu komputerowego NVIDIA.
W ramach swojej strategii Hitachi Rail planuje również rozszerzenie oferty taborowej. Jednym z regionów, w których firma chce zwiększyć obecność, jest Europa Środkowo-Wschodnia (
w tym – Polska, gdzie do tej pory nie oferowane były pojazdy szynowe).